Met een goede website trek je potentiële klanten naar je toe. Een website die goed in elkaar zit converteert. Met conversie bedoelen we het invullen van een formulier, het bestellen van een product of een andere actie die een bezoeker op je website uitvoert die gemeten kan worden. Een website met goede overtuigende content converteert vanzelfsprekend beter dan een website die dat niet heeft. Echter, er zijn nog meer factoren die ervoor kunnen zorgen dat je website beter converteert. Het design is namelijk ook van groot belang. Wat is belangrijk in het design van je website om de conversie zo hoog mogelijk te maken?
Kleurgebruik op je website
De laatste jaren wordt het design van websites steeds rustiger. Waar het vroeger gebruikelijk was om veel drukke afbeeldingen en grafische effecten te gebruiken is het nu van belang om het design van je website zo rustig en duidelijk mogelijk te maken. Dat betekent veel witruimtes, weinig verschillende kleuren, maar wel met opvallende buttons en grote koppen. Daarnaast is het belangrijk dat de afbeeldingen die je gebruikt passen bij de boodschap die je aan je doelgroep wilt communiceren.
Plaatsing van het menu
Zowel de plaatsing als de inhoud van het menu zijn erg belangrijk om je website beter te laten converteren. Zorg dat de inhoud van het menu overzichtelijk is en dat er niet te veel onderwerpen instaan. Hierdoor kan de bezoeker de weg kwijtraken op je website waardoor hij snel weer vertrekt.
Meestal bestaat een website uit een navigatiemenu aan de bovenkant van de website. Deze vind je vaak in het midden of aan de linkerkant. Op de mobiele versie van een website herken je het menu vaak aan de drie streepjes. Zo’n mobiel menu wordt ook wel hamburgermenu genoemd. Veel websites hebben ook nog een menu aan de onderkant van de website.
De belangrijkste informatie die je bezoekers gelijk moeten kunnen vinden zet je vanzelfsprekend in het bovenste menu. Dit kan productinformatie zijn, het contactformulier, informatie over je bedrijf en andere onderwerpen waarvan jij vind dat je bezoeker ze gelijk moet kunnen vinden. Andere onderwerpen zoals het blog, algemene voorwaarden etc. kunnen het beste in een menu aan de onderkant van de website worden geplaatst.
Je call-to-action
Net als bij het menu is ook bij de call-to-action de positie erg belangrijk. Zorg ervoor dat de call-to-action het eerste is wat de bezoeker opvalt. Dit betekent dat de call-to-action aan de bovenkant van de website moet staan, zodat deze gelijk te zien is zodra de bezoeker op de website terecht komt. Daarnaast is het verstandig om onderaan de website de call-to-action nog eens terug te laten komen. Zo kan de bezoeker bijvoorbeeld zijn gegevens achterlaten nadat hij naar beneden is gescrold terwijl hij in de tussentijd overtuigd is geraakt van jouw product of dienst.
Een goed converterende website laten bouwen
Nu je weet wat belangrijk is om je website beter te laten converteren wil je natuurlijk weten hoe je een dergelijke website kunt laten bouwen. De meeste websites worden tegenwoordig gebouwd op het WordPress platform. WordPress is een gratis contentmanagement systeem waarmee ook websitehouders met een niet technische achtergrond hun website eenvoudig kunnen beheren en aanpassen. Een WordPress specialist kan een op maat gemaakt design maken dat helemaal is afgestemd op jouw business.