Wanneer je op het punt bent aangekomen om gebruik te gaan maken van een retail kassasysteem zal je tot de vaststelling komen dat er op de markt best een aantal verschillende soorten systemen zijn terug te vinden. Voor welke van deze verschillende mogelijkheden jij uiteindelijk gaat kiezen is sterk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur waarover je beschikt. Bovendien spreekt het voor zich dat je ook even zal willen kijken naar de noden waar je bedrijf of winkel over beschikt. In ieder geval, wanneer jij op het punt staat om gebruik te gaan maken van een dergelijk systeem is het zeker een aanrader om eerst even de informatie die je aantreft hieronder door te gaan nemen. 

Over welke functies dient ze precies te beschikken? 

Het eerste waar je aandacht aan moet besteden bij het kopen van een retail kassasysteem heeft te maken met de functies die ze in huis moet hebben. Daarbij zal je tot de vaststelling komen dat de mogelijkheden tegenwoordig een behoorlijk stuk uitgebreider zijn in vergelijking met vroeger. Van belang om te weten is bijvoorbeeld dat een dergelijk systeem je de volgende functies kan bieden:

  1. Het is mogelijk om ze alle kashandelingen te laten registreren; 
  2. Je kan er je voorraadbeheer mee automatiseren; 
  3. Het is mogelijk om ze te koppelen aan je boekhoudsoftware; 

Van cruciaal belang is vooral om goed te kijken naar de verschillende eisen waar jouw systeem aan moet voldoen. Hou er daarbij zeker rekening mee dat deze eisen in de praktijk aanzienlijke verschillen kunnen vertonen. Ga dus niet zomaar af op bijvoorbeeld het systeem van een bevriende winkeluitbater. De kans is groot dat diens eisen er helemaal anders uitzien. 

Hoe kan het systeem de klantervaring verbeteren?

Een retail kassasysteem is er niet alleen maar om een meerwaarde te creëren voor de uitbater van de shop die er gebruik van gaat maken. Uiteraard is dit een belangrijke functie waar zo’n systeem over moet beschikken, maar daarnaast moet ze ook vooral een meerwaarde kunnen creëren voor de zogenaamde klantervaring. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Voor verschillende van deze systemen geldt echter dat ze over de mogelijkheid beschikken om een soort van profiel op te stellen voor je klanten. In dat profiel wordt dan bijvoorbeeld bijgehouden welke merken of welke artikelen er vaak zijn aangekocht. Hierdoor kunnen er zeer persoonlijke aanbevelingen worden gedaan. Dit bijvoorbeeld ook wanneer de koopjesperiode is aangebroken. Hoe dan ook, bij het kopen van een retail kassasysteem dien je, je dus zeker altijd af te vragen hoe deze de klantervaring kan verbeteren.

Kan het retail kassasysteem meegroeien met je bedrijf?

Tot slot is het een cruciaal aandachtspunt om na te gaan of het retail kassasysteem van je keuze in staat is om mee te groeien met je bedrijf of niet. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is het eigenlijk niet. Voor heel wat kassasystemen geldt dan ook dat ze slechts tot op een bepaald niveau met je mee kunnen groeien. Let hier dus altijd goed voor op. Bij voorkeur zal je immers altijd blijvend gebruik willen kunnen maken van hetzelfde systeem als degene die je eerder bent beginnen gebruiken. Anders moet je telkens opnieuw een bepaalde leercurve overbruggen.