Een website op maat is wat iedereen wil, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt misschien al iets in je hoofd en je huurt een ontwerper in. Dat lijkt simpel maar wat je krijgt, hangt af van hoe goed je communiceert. Dat deel is niet zo eenvoudig als het lijkt en absoluut noodzakelijk als je een website op maat wil hebben. Om het beste resultaat van een webontwerper te krijgen, moet je erachter komen wat je precies wilt. Wat je nodig hebt, is misschien een website of een nieuw logo, maar je ontwerper heeft meer nodig dan dat. Daarom geven wij wat tips voor hoe je het beste kunt communiceren wat je wilt.

 

Weet wat een ontwerper doet voordat je een website op maat vraagt

Voordat je zelfs maar met een ontwerper begint te praten over wat je wilt, is het belangrijk om te begrijpen wat een ontwerper precies doet. Misverstanden tussen ontwerpers en opdrachtgevers zijn vaak terug te voeren op misvattingen over rollen en valse verwachtingen. Je huurt een ontwerper in voor haar mening en kennis op een bepaald gebied en om iets voor je te maken. Het gaat dus om ontwerp en de productie. Toch is het belangrijk om te weten welke onderdelen door jouw worden bepaald en wat je verder overlaat aan een professional. Een website op maat kan dus erg verschillen afhankelijk van hoeveel invloed je wil hebben in het proces.

 

Denk na over wat je echt wilt

Uit het bovenstaande vloeit dus duidelijk voort dat je nauwkeurig en helder aan een ontwerper moet overbrengen wat je wilt. Bedenk wat voor soort functionaliteit je wilt dat jouw gebruikers uit het ontwerp halen. Welke informatie moet worden overgebracht en wat voor soort gevoel wil je oproepen. Een tip is dat een website op maat tot leven komt door voorbeelden te geven. Je moet dus nadenken over waarom je een bepaald ontwerp leuk vindt en hoe het zich verhoudt tot wat je wilt. Besteed speciale aandacht aan de functionaliteit van de websites die je leuk vindt en waarom je ze leuk vindt. Het kan zelfs nuttig zijn om de sites die je bewondert aan vrienden en collega’s te laten zien en hun reacties te peilen. Zo heb je alvast een basis voor een website op maat.

 

Het belang van de inhoud als je streeft naar een website op maat

Inhoud wordt vaak over het hoofd gezien bij het ontwerpen van websites op maat, maar is van cruciaal belang voor de meeste sites. Het doel van een website voor de meeste bedrijven is om een boodschap over te brengen en actie te faciliteren. Denk aan het stimuleren van de verkoop of het makkelijker maken om diensten aan te vragen. De inhoud kan ook meer kan bevatten dan alleen geschreven woorden. Denk aan videos, podcasts, fotogalerijen of een ander type media dat op je website kan worden geplaatst.

 

Nu aan de slag met de beste website die op maat is gemaakt

Met bovenstaande tips kom je al een heel eind als je maatwerk verlangt voor je website. En de laatste stap is natuurlijk een gesprek met een goed bureau zoals Miller Digital. De juiste ontwerpers nemen je ideeën serieus en zorgen ervoor dat je doelen ook worden bereikt in de vorm van een website die wint op het web.